Alguns navegadors d’internet defensen l’eliminació de les cookies de tercers entre el 2023 i el 2024. Vols saber quines conseqüències tindrà aquesta nova política? Te les expliquem…
Què suposa l’eliminació de les cookies de tercers?
La normativa de protecció de dades obliga, actualment, a informar sobre l’ús de cookies de tercers quan s’entra a una pàgina web que implementi aquesta política, i a que hi hagi un consentiment. Aquestes dades, indubtablement, proporcionen informació abundant als propietaris del lloc web que poden utilitzar per millorar les campanyes i millorar l’experiència d’usuari.
Què és el que passa? Doncs que molts navegadors, entre els quals hi ha Chrome, ja han anunciat la seva intenció d’impedir que tercers puguin incloure cookies el 2024 quan algú visita pàgines web a través del programari; i aquesta política també la seguiran altres motors de cerca. Això suposa, primer, que els navegadors tindran un monopoli de facto sobre aquesta informació, i segon, que ja no es podrà suggerir l’ús de cookies. D’altra banda, implica una restricció a l’accés a les dades per a tercers.
El que es busca, en definitiva, és reforçar la privacitat dels usuaris en la navegació, tot i que hauran de seguir consells per evitar ciberatacs. Fins ara, el consentiment de tercers era molt freqüent, de manera que, a la pràctica, es podia accedir fins i tot a l’historial de navegació de tercers. Doncs bé, amb aquesta nova tecnologia es limita aquesta possibilitat.
Al cap i a la fi, el que es busca clarament és un entorn cookieless, i això obligarà les empreses a aguditzar l’enginy per captar informació.
Quines novetats implicarà l’eliminació de les cookies?
El moviment de Chrome és decisiu perquè té una quota de mercat del 72,5%. Per tant, ja de per si és determinant en el mercat global, excepte en alguns territoris on predominen altres motors de cerca. A més, assenyalem l’efecte ‘arrossegant’ que tindrà aquesta decisió sobre altres cercadors, perquè els usuaris valoren molt la privadesa.
Cal assenyalar que Chrome ja ha posat data definitiva, després d’endarreriments successius, per introduir aquests canvis: el primer trimestre del 2024. Per tant, ja no parlem d’un futur proper, sinó que és imminent. El procés es farà de manera escalonada, i s’espera que a finals del 2024 ja s’hagi finalitzat. Això, amb la correlació actual de mercat, suposarà un canvi qualitatiu.
Podem dir que aquesta decisió és bona per als usuaris i dolenta per als gestors de llocs web. Vols conèixer quines són les implicacions i els inconvenients que implica l’eliminació de les cookies de tercers? Podem dir, en essència, que per a les empreses serà més car i complex accedir a la informació, però aquí entrem a més detalls:
1. L’eliminació de les galetes acaba amb la captació de dades sense cost
Les galetes han estat, per a les empreses i organitzacions, una forma molt econòmica de captar informació dels usuaris i generar estadístiques. I encara més, era una metodologia gratuïta, sempre que fos amb autorització. Els entorns cookieless acaben, de cop, amb aquesta possibilitat. Abans, hi havia prou amb tenir una pàgina web que utilitzés Chrome i aquesta informació es podia aconseguir; en el futur, aquesta opció desapareixerà a fi de garantir la privadesa.
2. Caldrà contractar serveis de rastreig que respectin la privadesa
L’alternativa que Chrome proporciona és contractar un servei de rastreig privat que garanteixi la privadesa. Concretament, aquesta demanda d’informació de dades de navegació es canalitzarà a través de Privacy Sandox. Ja no és que hagis de pagar; és que tampoc tindràs el control sobre aquesta informació de navegació a la teva web. Per als usuaris d’internet, aquest element no suposarà una minva de privadesa, perquè els nous sistemes eliminen la identificació.
3. Menys opcions de cobrar per publicitat
Un dels problemes de limitar les galetes de tercers és que, com les pàgines web no tenen informació dels visitants, tenen més difícil personalitzar els anuncis. Això és especialment preocupant quan es tracta de mitjans de comunicació en línia, ja que gran part dels ingressos s’obtenen mitjançant anuncis.
4. La informació que s’aconsegueixi mitjançant trànsit se centrarà en cohorts
El model de cohorts està pensat per protegir la privadesa, encara que en essència no es diferencia massa de les cookies. Les dades que s’obtindran són exactament les mateixes, amb la diferència que cada registre és anònim. És a dir, quines pàgines visites i amb quina freqüència, però no ho podran atribuir al teu nom, com ara, que es fa sota consentiment. Aquest nou sistema s’anomena Federated Learning of Cohorts (FLoC).
En resum…
L‘eliminació de les cookies suposarà una millora per a la privadesa dels usuaris, però serà un problema per a empreses i anunciants, ja que l’accés a les dades serà més restringit. Contacta’ns per a una connexió a internet amb garanties!